Projekt magazínu Žena v autě.cz

Sledujte nás na:

TEST PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO

V letošní anketě Světového ženského auta roku je mezi těmi nejzajímavějšími vozy také elektromobil Porsche Taycan. Jako porotkyně této ankety jsem si otestování bleskurychlého elektromobilu nenechala ujít. Jaký je model Porsche Taycan Cross Turismo 4S a jak se s ním jede z Prahy do Drážďan a zpět, to se dozvíte právě v tomto testu.

IMG_9147

TEST PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO: foto Žena v autě.cz

Díváme se

Okamžitě rozpoznatelný design. Porsche na silnici poznáte na sto honů. Porsche Taycan Cross Turismo si všimnete lusknutím prstu. Asi tak, jako kdyby po ulici zrovna šla nějaká hollywoodská hvězda typu Marilyn Monroe. Taycan Cross Turismo má impozantní rozměry. Dvě a čtvrt tuny vážící Taycan měří téměř pět metrů.

IMG_9164-1

TEST PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO: foto Žena v autě.cz

Že se jedná o čistý elektromobil, je na první pohled už zřejmé méně. Ale přece: chybějí koncovky výfuku a naopak nad předními koly po obou stranách přebývají malá dvířka se zásuvkou pro dobíjecí kabely. (Ty napravo jsou určeny pro ultrarychlé dobíjení.)

Porsche Taycan Cross Turismo připomíná kombík, nebo přesněji karoserii shooting brake. Tvar je neuvěřitelně uhlazený, elegantní a vyšperkovaný zlatým logem Porsche na kapotě, a hlavně atraktivním provedením futuristických světel. 

Vpředu design krášlí čtyřbodové LED-Matrix světlomety, pod nimi na ně navazují vzduchové clony pro obtékání vzduchu před předními koly. Madla dveří se při přiblížení k vozu automaticky vysouvají.

Ovšem pohled na záď jsem si užívala ještě více. Design se zde nese v duchu velké elegance. Souvislý horizontální světelný pás společně s prosvětlenými písmeny PORSCHE s 3D efektem a tříbodový spoiler pro lepší aerodynamiku mají opravdový šarm.

IMG_9212

TEST PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO: foto Žena v autě.cz

Nasedáme

Krystalická čistota interiéru s několika digitálními displeji a ultramoderní design s panoramatickou prosklenou střechou je dalším příkladem toho, jak špičkový vůz Porsche Taycan Cross Turismo je. Digitální charakter palubní desky uprostřed narušuje analogový detail vteřinové ručičky hodin.

IMG_9214

Po usednutí za volant jsem před sebou měla přehlednou přístrojovou desku, tvořenou zakřiveným displejem s úhlopříčkou 16,8 palce. Po jeho stranách jsou ovládací panely se systémem Direct Touch Control, které umožňují přímé nastavení různých funkcí od osvětlení až po podvozek.

Dál za displejem, resp. za sklem se promítá head-up displej zobrazující nejdůležitější informace o jízdě.

IMG_9156

Uprostřed palubky se nachází centrální displej infotainmentu s úhlopříčkou 10,9 palce. Na středové konzole pak je ještě jeden velký displej s úhlopříčkou 8,4 palce, rovněž pro ovládání navigace, médií a telefonu. Z tohoto panelu lze zobrazit také průběh procesu dobíjení s aktuálním stavem nabití baterie.

IMG_9166

Svým pojetím prostoru je Porsche Taycan Cross Turismo velmi praktické. Na kožených sedadlech vpředu, ale i vzadu se naprosto pohodlně uvelebí čtyři dospělí cestující.

Téma udržitelného rozvoje se v tomto voze promítlo i do použitých materiálů. Koberečky a koberce byly vyrobeny z tzv. Econylu z recyklovaných rybářských sítí.

IMG_9211

Do kufru se toho vejde opravdu mnoho a otevírá se celé křídlo pátých dveří. Zavazadlový prostor zde nabízí 446 litrů objemu.

Další zavazadlový prostor je třeba hledat také pod kapotou, právě zde nachází přední kufr, tzn. frunk, o objemu 84 litrů. Ideální místo na nabíjecí kabely, v našem případě na střední shopping bag.

Jedeme

Porsche Taycan stojí na stejné platformě jako již dříve testovaný elektromobil Audi e-tron GT.

Čistou bezemisní jízdu v Taycan Cross Turismo mají na starosti dva synchronní motory s celkovým výkonem 360 kW/490 koní, který může být v overboostu krátkodobě navýšen až na 420 kW/571 koní. Točivý moment činí 650 Nm a baterie Performance Plus (93,4 kWh/83,7 kWh využitelná kapacita) je integrována hluboko do podvozku vozu.

IMG_9151

Odpověď na to, jak se s elektrickým Taycanem Cross Turismo 4S jezdí na českých silnicích, má dvě roviny. První se týká samotného výkonu, ta druhá jeho reálného dojezdu a dobíjení.

Jízdně se Taycan zaslouží velké uznání. Z 0 na 100 to v režimu Launch Control Taycan umí za 4,1 vteřiny. Ryzí sportovní jízdní vlastnosti Taycanu jsou ohromujícím způsobem znát, v režimu Sport navíc s tužším nastavením řízení. Dvoustupňová automatická převodovka má vynikající dynamiku.

Taycan Cross Turismo v zatáčkách projíždí stopu, jako když krájíte ostrým nožem kvalitní steak. Sedí dokonale, a přitom řidička neztrácí kontrolu nad autem a vůz se krásně řídí.

IMG_9158

Testované Porsche Taycan Cross Turismo je čtyřkolka. Světlá výška je oproti Taycanu s karoserií sedan o 2 centimetry vyšší. Díky tomu má Porsche Taycan Cross Turismo univerzálnější použití.

Jako čtyřkolka zvládá Porsche Taycan Cross Turismo nejen hladkou dálnici, ale i horší cesty. V různých situacích, které během jízdy a v různých ročních obdobích mohou nastat, je příhodný režim jízdních režimů. Lze volit mezi různým nastavením podvozku, světlé výšky a trakce. Jízdu za deště i sněžení či po šotolině a blátě zvládl Taycan s přehledem.

Raději jsem při jízdě nastavila podvozek vždy výš. Přiznám se, že jsem při projíždění nerovností měla o tento drahý šperk na čtyřech 19palcových kolech trochu strach.

Sice jsou přední a zadní nárazníky chráněny kombinací plastu a matného hliníku a vzdálenost zimních pneumatik od disků nebyla na minimu, i tak jsem ale při najetí na retardér nebo k obrubníku dávala velký pozor.

IMG_9155
IMG_9200

A nyní k té druhé rovině otázky o reálné jízdě s Porsche Taycan. Dojezdová vzdálenost je podle normy WLTP 333 až 407 kilometrů.

V reálných podmínkách, kdy se spotřeba pohybovala kolem 24,6 kWh na sto kilometrů, se dojezd pohyboval kolem 340 kilometrů na jedno nabití. To zní celkem OK, ale…

IMG_9144

Při jízdě na dálnici kolem 130 kilometrů v hodině klesá deklarovaný dojezd rychleji než reálný počet ujetých kilometrů. To mě opravdu překvapilo.

Navíc, vozy Porsche dokáží probudit řidičské vášně, takže pokud jsem ještě více šlápla na plyn, musela jsem počítat s tím, že trasu Praha–Drážďany nedám na jednu nabitou nádrž.

Do Drážďan je to z Prahy jen 150 kilometrů.

Abych dojela tuto trasu i zpátky, musela jsem dvakrát zastavit v Ústí a čekat, než se auto dobije – dohromady přibližně během 80 minut čekání.

IMG_9204

K dobíjení Taycana jsem během třídenního testování využívala stále zvětšující se sítě dobíječek PRE. Prostřednictvím jejich mobilní aplikace PREpoint jde podle celorepublikové mapy jednoduše naplánovat dobíjení v požadované lokaci. Porsche Taycan Cross Turismo zvládá dobíjení až 270 kW.

Využila jsem jak výkonnou dobíječku přímo v sídle PRE (180 kW), tak 50kW dobíječku na trase Praha–Drážďany v Ústí-Trmicích. Rychlost dobíjení se pohybovala kolem 6, resp. 4 km za minutu.

Na velmi příhodném místě v Praze je ultra rychlá dobíječka PRE (150 kW) na Výstavišti.

Nevýhodou rychlodobíjení je fakt, že nesmí přijet k nabíječce druhé či třetí auto. Rázem pak rychlost dobíjení padá z 6 klidně jen ke 2,5 km za minutu.

IMG_9175

Hodnotíme

IMG_9182

Porsche Taycan Cross Turismo vypadá dokonale, jako hollywoodská hvězda. Vytříbený design je naprosto v souladu s tím, co prémiová značka Porsche představuje. Špičkové technologie a kvalitní použité materiály jsou vrcholem toho, co je v této úrovni možné a myslitelné.

V případě karoserie shooting brake je vše zabaleno do velmi praktického „balení“ s velkorysým pojetím prostoru pro pasažéry i jejich zavazadla.

Jízdní dynamika vozu je vynikající a pohon všech kol, který lze v různých jízdních režimech optimálně přizpůsobit, také. Sportovní vlastnosti vozu jsou dechberoucí a univerzálnější použití na cestách horších, než je dálnice, jsou velkou devízou tohoto elektromobilu.

IMG_9201

Limitem Porsche Taycan Cross Turismo je jeho reálný dojezd. Po městě je to s Taycanem naprosto v pořádku.

Když ale vyrazíte například z Prahy do Drážďan, je třeba počítat s minimálním zdržením 80 minut, než dojde k dobití baterie.

Ano, můžete namítnout, že elektromobilita přináší zkrátka úplně jiné vzorce chování. Máte dobíjet během doby, co jste doma nebo v práci.

Když ale vyrazíte na výlet jako já, pak se současné limity elektromobility ukážou v plné šíři. Já si umím představit 80 minut svého času jinak, než jeho trávením u dobíječky v Ústí.

Testovaný Porsche Taycan Cross Turismo v základní variantě 4S (360 kW/490 koní) rozhodně není autem pro každého. Jeho cenovka začíná na třech milionech a 55 tisících korunách.

Více na webu Porsche

Informace o cookies na této stránce

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, dále využiváme nezbytně nutné cookies k nastavení tohoto panelu a povolení dynamických Google map. Podrobnější nastavení.

Povolit vše
Zamítnout