Ženám jízda elektromobilem jde
Poslední únorový víkend proběhl RALLY PRESS TEST zaměřený na spotřebu elektromobilů v zimních podmínkách. Tento test umožňoval posádkám připravit se na letošní sezónu a vyzkoušet své technické vybavení.
Jako jediná dámská posádka na Rally Press Test vyrazila otestovat spotřebu Lucie Kudrnovská s navigátorkou Monikou Homolovou s vozem Kia e-Niro.
V testu spotřeby se umístily na 1. místě a sdílí s námi své zážitky.
Rally Press Test
Trasa v délce 103 kilometrů vedla z části po dálnici a z části po okresních silnicích. Počasí nám přálo, protože teploty klesly lehce pod 0° C, na cestě nás provázelo husté sněžení a silnice brzy pokryla tenká vrstva sněhu. 🙂
Testu spotřeby se účastnilo 7 posádek ve vozech: TESLA Model X, TESLA Model Y, VOLKSWAGEN ID.5, MERCEDES-BENZ EQS, dva vozy značky PEUGEOT e-208 a KIA e-Niro.
Harmonogram závodů
V sobotu ráno odstartoval z Pumpy v Průhonicích první vůz na určenou trasu podle připraveného itineráře. Ten byl zpestřený o několik úkolů, které posádka musela v průběhu cesty plnit.
Vozy vyrazily na trať v časových intervalech s odstupem několika minut.
Trasa naší KIA e-Niro se startovním číslem 39 byla následující: 25 kilometrů po dálnici, pak sjezd na Chocerady, dále po okreskách přes Vodslivy, Divišov, Vlašim, kolem památné hory Velký Blaník až do Pelhřimova.
I navigátorka se občas sekne
Během cesty Lucii s Monikou podařilo jednou špatně odbočit. Měly tak možnost otestovat i jízdu po polní cestě 😊 Ale i tyto zážitky k těmto závodům patří. „Kdo se neztratil, ten se nebavil,“ pronesla lakonicky o závodech navigátorka Monika Homolová.
Nejúspornější elektromobily v závodech
Před startem si pořadatel opsal stav kapacity baterie u všech elektromobilů. Následně byl stav porovnán s jejich kapacitou v cíli.
S nejnižší spotřebou 14,1 kWh dorazila do cíle Kia e-Niro. Na druhém místě se umístila Tesla Model Y se spotřebou 16,1 kWh a na třetím místě se spotřebou 16,2 kWh Peugeot e-208.
Model | Kapacita start | Kapacita cíl | Rozdíl v kapacitě | Využitelná kapacita | Spotřeba v testu |
Kia e-Niro | 79 % | 57 % | 22 % | 64 kWh | 14,1 kWh |
Mercedes-Benz EQS | 98 % | 73 % | 25 % | 107,8 kWh | 26,9 kWh |
Peugeot e-208 | 98 % | 62 % | 36 % | 45 kWh | 16,2 kWh |
Peugeot e-208 | 81 % | 38 % | 43 % | 45 kWh | 19,4 kWh |
Tesla Model X | 90 % | 60 % | 30 % | 95 kWh | 28,5 kWh |
Tesla Model Y | 79 % | 51 % | 28 % | 57,5 kWh | 16,1 kWh |
Volkswagen ID.5 | 93 % | 65 % | 28 % | 77 kWh | 21,6 kWh |
*(zdroj dat: fdrive.cz)
Pro přesnější ohodnocení zúčastněných elektromobilů byla spotřeba jednotlivých vozů porovnána s jejich váhou.
I v tomto případě dosáhla Kia e-Niro nejlepších výsledků a to spotřeby 0,0078 kWh na 1 kg váhy vozu. Druhé místo zůstává Tesle (Model Y) se spotřebou 0,0081 kWh na 1 kg váhy a třetí nejnižší spotřeby dosáhl Volkswagen ID.5 s 0,0102 kWh na 1 kg váhy.
Model | Váha vozu | Reálná spotřeba | kWh na 1 kg váhy |
Kia e-Niro | 1 812 kg | 14,1 kWh | 0,0078 |
Mercedes-Benz EQS | 2 480 kg | 26,9 kWh | 0,0108 |
Peugeot e-208 | 1 530 kg | 16,2 kWh | 0,0106 |
Peugeot e-208 | 1 530 kg | 19,4 kWh | 0,0127 |
Tesla Model X | 2 444 kg | 28,5 kWh | 0,0117 |
Tesla Model Y | 1 992 kg | 16,1 kWh | 0,0081 |
Volkswagen ID.5 | 2 117 kg | 21,6 kWh | 0,0102 |
*(zdroj dat: fdrive.cz)
V obou případech tedy obsadila první příčku naše KIA e-Niro, se kterou se nám podařilo dosáhnout spotřeby 14,1 kWh!
Kia e-Niro z pohledu dámské posádky na Rally Press Test
Na první pohled nenápadný elektromobil se se svými rozměry 4375 x 1805 x 1560 mm řadí mezi menší SUV, ale i tak poskytuje dostatečný prostor posádce i zavazadlům.
Zavazadlový prostor o velikosti 451 litrů lze sklopením sedaček navýšit až na 1405 litrů.
Váha vozu je 1812 kg, což se ale nijak nepodepisuje na jeho zrychlení. S výkonem 150 kW (204 koní) nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 s.
E-Niro má osmipalcový displej, pod kterým se nachází několik tlačítek ke snadnému ovládání klimatizace, teploty a ventilátorů.
Zaujme netradiční otočný volič směru jízdy. Otočením doleva se vůz přepne do režimu couvání a otočením doprava do režimu jízdy vpřed. Uprostřed otočného kolečka se nachází tlačítko P, které slouží k přepnutí na „parkování“.
Vedle voliče jsou umístěna tlačítka vyhřívání sedadel a volantu a také elektronická parkovací brzda.
Kapacita baterie 64 kWh poskytuje dojezd podle WLTP až 455 km na plné nabití. Během závodů se řidička Lucie a navigátorka Monika přesvědčily, že ukazatel dojezdu je spolehlivý a ukazuje poměrně přesný dojezd.