
Než koupíte ojetý elektromobil
Chcete parkovat v Praze zadarmo? Nechcete, aby vaše auto vypouštělo do ovzduší škodlivé emise a přemýšlíte o koupi ojetého elektromobilu? Před samotnou koupí se zaměřte na osmero důležitých skutečností.
- Záruční doba na baterii
Záruka obvykle bývá delší než záruka na samotnou karoserii auta. Podle výrobců jde zpravidla o pokles kapacity baterie pod 70 % ve vztahu k nové baterii za dobu 8 let nebo najetí 160 000 km. Ovšem najdou se i výjimky. Ty je dobré zjistit a prověřit. Přeci jen je baterie nejdražší část v autě.

ZOE: foto Žena v autě
- Místo první registrace elektromobilu
Pokud byl vůz poprvé registrován v České republice, tak platí záruční podmínky pro ČR. Ovšem na trhu se vyskytují i dovezené elektromobily. Ty mohou mít zcela odlišné záruční podmínky.
Dokonce může dojít k situaci, kdy je vyhlášena na daný elektromobil svolávací akce. Vy se to jako druhý nebo třetí majitel nemusíte dozvědět včas. Při pravidelném servisu se pak divíte, proč kontrola tak dlouho trvá.
- Stav baterie
Doporučuje se zkontrolovat stav baterie. Tímto krokem předejdete případným dalším nepříjemnostem či dokonce velkým investicím.
Stav zjistíte jednoduše. Porovnejte hodnotu při nabití auta na 100 % s deklarovaným dojezdem výrobce na internetu.

ŠKODA CITIGOe iV: foto žena v autě.cz
- Stav nabíjecího konektoru a kabelů
Velmi opomíjený bod při nákupu ojetého elektromobilu je stav nabíjecího kabelu a konektoru. Pořádně vše zkontrolujte, zda je v řádném – neopotřebovaném – stavu.
- Brzdy
Brzdové části u elektromobilů nejsou tak namáhané jako u fosilních aut. Důležité je zkontrolovat, jestli na nich není rez. Tenká vrstva rzi nevadí, ale větší množství už je problém.
- Webové rady
Ověřte si na diskuzních fórech a facebookových skupinách, zda nejsou už známé závady k vámi vybranému elektromobilu. Často se totiž o nich hodně diskutuje a jsou i fígle, jak je zakrýt nebo jim předejít.

ŠKODA ENYAQ iV: foto Žena v autě
- Servis
Ze servisní knížky si zjistěte, zda prováděl předchozí majitel pravidelné servisní úkony a také kontrolu stavu trakční baterie.
Dále sledujte nájezd auta, neboť u modelů, která přesáhly nájezd 150 tisíc kilometrů bude docházet ke konci záruky na baterii a k některým nutným opravám.
- Zkušební jízda
Nezapomeňte s autem absolvovat zkušební jízdu. Při ní si všimněte, zda funguje rádio, seřízení zrcátek, vyhřívání sedadla či volantu, ostřikovače nebo zda světla svítí dobře. Například LED světa se špatně mění. Kyselý zápach může výt indikátorem závady klimatizace nebo úniku vlhkosti v autě.
Podívejte se, zda nejsou pneumatiky nerovnoměrně opotřebené. Toto opotřebení značí možné poškození podvozku, zavěšení kol nebo špatné vycentrování.