Projekt magazínu Žena v autě.cz

Sledujte nás na:

Elektromobilem na rallye

Jezdit s elektromobilem rallye? Takovou ecoRallye si může vyzkoušet každý. Stačí mít auto a řidičský průkaz. A dokonce vůbec nemusí jít o elektromobil. Naše spolupracovnice Lucie Kudrnovská přibližuje své zážitky z ecoRallye v roli navigátorky Fordu Mustang Mach-E v posádce Michala Kavalčíka alias Rudy z Ostravy.

foto Lucie Kudrnovská

autorka článku Lucie Kudrnovská

Spousta lidí netuší, co to ecoRallye je. Musím říct, že jsem také byla překvapená, když jsem o ecoRallye slyšela poprvé. Nedokázala jsem si představit, jak mohou elektromobily jezdit rallye. Ze zvědavosti jsem proto začala hledat podrobnější informace. Udivilo mě, jak náročná tato disciplína je. 

V čem se ecoRallye liší od té klasické?

V ecoRallye jde o tzv. soutěž regularity, tedy soutěžení v jízdě pravidelnosti. To obnáší jízdu dle šipkového itineráře a dodržování pořadatelem předepsané průměrné rychlosti. 

U klasické rallye je cílem projet daný úsek v co nejkratším čase. U ecoRallye jde o to, projet daný úsek v pořadatelem stanoveném čase a stanovenou rychlostí. Vše je měřeno na tajných měřících bodech po celé trati.

ecorallye: foto Lucie Kudrnovská

Za odchylky jsou udělovány trestné body, které pak mají vliv na výsledek soutěže.

EcoRallye se na rozdíl od běžné rallye jezdí na neuzavřených tratích v normálním provozu, je tedy nutné dodržovat pravidla silničního provozu. Na to dohlížejí GPS jednotky, které jsou před startem nainstalovány do každého vozu. Pro diváka tedy ecoRally může působit nudně, ale posádka se určitě nenudí ani vteřinu.

označení vozidel ecoRallye: foto Lucie Kudrnovská

V minulém roce se v České republice rozběhl samostatný seriál pod hlavičkou Autoklubu ČR s názvem PHOENIX CONTACT Česká trophy v ecoRally. 

Podobná soutěž se jezdí i na mezinárodní úrovni pod hlavičkou FIA. Zde jsou ale pravidla ještě o chlup složitější a zároveň se do konečného výsledku počítá i spotřeba posádek během soutěže. 

Na vlastní kůži

Jako navigátorka Michala Kavalčíka alias Rudy z Ostravy jsem si na poslední soutěži loňského ročníku vyzkoušela o něco zjednodušenou variantu v rámci poháru PAMK.

Této kategorie se mohly účastnit vozy všech kategorií: elektromobily i vozy se spalovacími motory. Závod měl dvě etapy: dopolední a odpolední, kdy každá část měla přibližně 110 km.

Celkově zde bylo 8 měřených RS (měřené zkoušky se na rozdíl od klasické rallye nazývají RS jako REGULARITY STAGE, na rozdíl od RZ).

itinerář trasy ecoRallye: foto Lucie Kudrnovská

Zábava za volantem

Koncentrovat se na výkon a navigaci, když řídí Michal Kavalčík, rozený komik, má své nástrahy. V sobotu ráno jsme si s Michalem v Janovicích nad Úhlavou vyzvedli itinerář a startovní čísla. Poté nás čekala příprava na závod v podobě polepení auta, instalace GPS jednotek a zadání potřebných dat do speciální aplikace, která nám byla v průběhu soutěže velkým pomocníkem.

Pak už se přiblížil start do první ze dvou etap závodu a náš elektrický Mustang Mach-E se startovním číslem 21 vyrazil vstříc dobrodružství.

ecorallye: foto Lucie Kudrnovská

Před startem první RS jsme čelili drobným komplikacím. Malé zdržení se projevilo na konci etapy, kdy jsme do cíle dorazili pouhých 20 vteřin před stanoveným časem, ve kterém jsme museli cílem projet. V první RS se nám moc nedařilo. Ve druhé jsme se už ale umístili těsně za první desítkou. V třetí RS následovalo další zlepšení a my se probojovali na 6. místo z celkem 21 vozů. V poslední dopolední RS jsme skončili desátí.

 

V odpolední etapě se nám dařilo o něco méně. Hned první odpolední zkoušku jsme zahájili větším “zakufrováním”, se ztrátou dvě a půl minuty. I tak jsme cílem této RS projeli pouze se zpožděním 15 vteřin. Ve zbývajících třech zkouškách se nám už naštěstí chyby vyhýbaly, a tak jsme ve stanoveném čase projeli úspěšně cílem.

Michal Kavalčík a Lucie Kudrnovská na ecorallye: foto Lucie Kudrnovská

Vydařená premiéra

S celkovým ziskem 5328 trestných bodů jsme s Michalem nakonec 1. Classic Rally Šumava 2022 dokončili na konečné patnácté pozici.

Přestože rozdíl na první posádku byl propastný (ta závod dokončila pouze se 79 trestnými body), závod jsme si maximálně užili.

Zaplatili jsme nováčkovskou daň, spoustu se toho naučili a příště už bychom jeli lépe. Trestné body posádka získává za odchylku v cíli oproti ideálnímu času. Jeden trestný bod za každou desetinu vteřiny! V našem případě u kategorie PAMK pouze v cíli. V rámci českého šampionátu na každém tajném měřícím bodu bývají i dva na každý kilometr.

ecorallye: foto Lucie Kudrnovská

Celkem jsme na Šumavě odjeli 207 km, z čehož bylo 157 km měřených. Šlo tak o nejkratší soutěž celého seriálu, který bude v sezóně 2023 zahrnovat hned sedm zastávek.

A já už dnes vím, že se na nějakou budu muset vypravit. 🙂 EcoRallye je zábava, svezete se na krásných místech, poznáte fajn lidi a užijete si kopec zábavy.

Informace o cookies na této stránce

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, dále využiváme nezbytně nutné cookies k nastavení tohoto panelu a povolení dynamických Google map. Podrobnější nastavení.

Povolit vše
Zamítnout