Elektromobil a zima
Letošní zima má být podle meteorologů tuhá a s mnoha mrazivými dny. Připravte své auto na zimu. Na co vše je třeba dát pozor, radí experti ze sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Zima bývá pro elektromobily nejtěžším obdobím roku. Jejich baterie se při nízkých teplotách rychleji vybíjejí, zimní dojezd se zapnutým topením je tedy průměrně o 30 procent nižší.
Výhodu mají BEV s tepelným čerpadlem, jejichž vytápění spotřebovává přibližně 800 W na hodinu topení, u vozidel s odporovým vytápěním je to zhruba 2 000 W.

DS 3 E-Tense: foto ŽENA V AUTĚ
„V případě nouze lze ušetřit vypnutím vytápění a používat jen vyhřívání volantu a sedadel, což zajistí dostatečný komfort,“ radí Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings.
Abyste ušetřili energii, vyplatí se předehřát vůz pomocí dálkového vytápění, když je připojený k nabíječce – ideálně v temperované garáži.
„Baterie tak neztratí žádnou energii a bude na vás čekat vyhřátý interiér. V případě, že garáž nemáte, je velikou výhodou mnoha elektroaut i možnost odmrazení si oken na dálku.
Navíc, jak potvrzují výpočty, moderní BEV zvládne ve stojící koloně topit déle než stejně moderní spalovací vozidlo,“ dodává Vaněček.
V zimě je rozumnější cestu plánovat, s čímž pomohou aplikace jako A Better Routeplanner, které zohlední stav vozu, jeho nastavení, ale také počasí, obsazenost dobíjecích stanic či protivítr.
„Doporučuji nenechávat auto stát v zimě s baterií vybitou pod 20 procenty kapacity. Nízké teploty mohou zvýšit odpor v baterii, což ovlivní její výkon,“ radí Petr Vaněček.
Pokud chcete zajistit co nejdelší životnost trakčního akumulátoru, chovejte se k němu citlivě, což se týká akcelerace i rekuperace.