Kde a jak dobíjet elektromobil
Dobíjení elektromobilů je klíčovou otázkou dneška. Neznalost procesu dobíjení elektromobilů patří mezi důvody, proč řidičky a řidiči váhají s pořízením elektromobilu. Kde a jak vlastně elektromobil dobíjet, na to odpovídáme společně s odborníky z české firmy IONT tech.
První a nejznámější možností je dobíjení elektromobilu doma. K tomu slouží různé typy nabíjecích stanic, které lze instalovat buď přímo ve vaší garáži nebo na parkovacím místě před vaším domem.
Tyto nabíjecí stanice jsou obvykle připojeny k domovní elektroinstalaci a umožňují poměrně rychlé dobíjení baterie elektromobilu v době, kdy není elektromobil požíván, typicky přes noc.
To je ideální pro každodenní použití. Každé ráno vás elektromobil přivítá nabitý a připravený na cesty.
Další možností je dobíjení na veřejných nabíjecích stanicích. Tyto stanice jsou umístěny v různých lokalitách, jako jsou nákupní centra, restaurace, parkoviště a další veřejná místa.
Pro použití těchto stanic je obvykle zapotřebí speciální RFID karta nebo aplikace, která umožňuje identifikaci uživatele a platbu za dobíjení. Rychlost dobíjení na veřejných stanicích se může lišit v závislosti na typu stanice a technologii použité k dobíjení.
Tyto stanice dělíme na AC a DC. Používání AC dobíjení je ekonomičtější a šetrnější k baterii vašeho elektromobilu (poznáte podle konektoru Type 2). DC dobíjení (konektor CCS, CHAdeMO) je ideální pro rychlé dobití baterie během cesty.
Pro běžné každodenní používání je AC dobíjení zcela dostačující. Během doby strávené v nákupním centru nebo na parkovišti během pochůzek po městě, či v zaměstnání, se baterie může zcela dobít. Většina odborníků doporučuje, aby se baterie elektromobilu pravidelně dobíjela na co nejvyšší úroveň, alespoň jednou za několik týdnů.
Tento proces, známý jako „kalibrace“ baterie, pomáhá udržet přesnost měření stavu nabití a zaručuje optimální výkon baterie. Na druhou stranu je obecně považováno za zbytečné nebo dokonce potenciálně škodlivé dobíjet baterii elektromobilu na 100 % každý den.
Příliš časté dobíjení na maximální kapacitu může zvýšit tepelné zatížení baterie a zkrátit její životnost. Navíc moderní systémy řízení dobíjení a ochrany baterie často optimalizují dobíjecí proces tak, aby nedocházelo k plnému nabití, což pomáhá prodloužit životnost baterie.
Místo toho se doporučuje udržovat baterii elektromobilu v rozmezí 20 % až 80 % nabití pro běžné použití.
Tento rozsah nabíjení je obvykle považován za ideální pro minimalizaci opotřebení baterie a zároveň poskytuje dostatečnou kapacitu pro běžné jízdy.
V zásadě je tedy vhodné pravidelně dobíjet baterii elektromobilu na co nejvyšší úroveň, ale není nutné to dělat každý den a je doporučeno vyhnout se pravidelnému dobíjení na 100 %. Ideální je udržovat baterii v rozmezí 20 % až 80 % nabití pro běžné použití a provádět plné dobíjení na 100 % pouze občas pro kalibraci baterie.
Pro delší cesty jsou k dispozici dobíjecí stanice na dálnicích nebo hlavních silnicích. Tyto stanice umožňují rychlé (DC) dobíjení baterie elektromobilu a jsou často součástí sítě rychlodobíjecích stanic. Díky nim je možné baterii dobít značně rychleji. Vzhledem k rychlému rozvoji infrastruktury dobíjecích stanic a technologií dobíjení je provoz elektromobilů stále pohodlnější a dostupnější.