Elektromobilita u PRE: dobíjení během jedné kávy
Společnost PRE patří s počtem nabíječek v republice k nejrozšířenějším poskytovatelům energie pro bezemisní vozy. Aktuální situaci i budoucnost elektromobility v Česku popsal pro web ELenka.cz PR manažer PRE Pavel Lux a šéf rozvoje elektromobility PRE Vojtěch Fried.
V tuto chvíli má PRE ve své síti PREpoint v provozu již více než 443 veřejných dobíjecích stanic. Jaký je poměr pomalých a rychlých dobíjecích stanic?
PL: Ultra rychlých nabíječek se stejnosměrným proudem DC máme 154, AC rezidentních nabíječek s výkonem 22 kW pak 299. V ČR jsme s počtem nabíječek na druhém místě. V Praze, kde je stěžejní cílová skupina pro elektromobilitu, jsme jednička.
Dobíjecí stanice v Praze jsou prioritní. Dokladem je náš strategický projekt „Metropolitní síť I a II“, vytvářející hustou síť rezidentních nabíječek. Aktuálně zde máme 329 dobíjecích bodů a cíl je na čísle 441.
Součástí toho je i projekt rychlodobíjení Charge PRE 2022, díky kterému vznikne jen na území hlavního města Prahy asi 40 nových rychlonabíjecích stanic.
Jaké je zastoupení ve zbytku republiky a o jak rychlé nabíječky se jedná?
PL: Po celé republice jsme právě dokončili projekt páteřní sítě se 125 ultra rychlými nabíjecími stanicemi. V rámci veřejné sítě PREPoint máme nabíjecí stanice od Mariánských lázní až po Třinec.
U rychlonabíjení nechceme jít trendem 50 kW jako konkurence, naše minimum je 75 kW. Drtivá většina je díky modulární platformě připravena na rozšíření na 150 kW.
Máme i pár dobíječek 300 kW, což je poměrně nejrychlejší stanice v republice. Například v Praze na Chodově u nabíječky Spojovna nabijete elektromobil s 80kWh baterkou z 10 % na 80 % baterie za zhruba 25–30 minut. Tedy během jedné kávy.
Jaké další plány máte s rychlonabíječkami?
VF: Naše nabíječky najdete ve všech okresech v Česku. My se nyní budeme soustředit na rozvoj stávající sítě, a to primárně na území hlavního města Prahy a v rámci partnerských míst, jako například u čerpacích stanic OMV, kde už jsme postavili minimálně jednu nabíjecí stanici. Tam se chceme zaměřit na kvalitu a zvyšování výkonu.
PL: V rámci naší páteřní sítě dává smysl spolupracovat s partnery, kteří doplní dané místo doprovodnými službami. Smysl nám proto dává spolupráce s KFC, OMV, Penny market a ČEPRO, v rámci jejichž prostoru rozšiřujeme naši síť.
V souvislosti s regulací bude stále více firem začleňovat bezemisní auta do svých flotil, jak půjdete tomuto trendu ještě víc naproti?
VF: V Praze bude počet nově registrovaných elektromobilů výrazně růst a my zde musíme nyní ještě více zabrat. Zároveň se stále víc začleňujeme do naší mateřské sítě, což je Energie Baden-Württemberg, kde je naším cílem nabídnout svým zákazníkům díky roamingu nabíjecích míst pohodovou cestu z Německa až do Chorvatska.
Co brání tomu, aby rychlonabíječek bylo v Praze ještě víc?
VF: V Praze je specifická situace v tom, že rychlodobíjení nemá na růžích ustláno. Auto stráví na rychlodobíječce ve městě hodinu. To znamená, že se díky nabíjení točí ve městě více aut. To místní samospráva nerada vidí, nicméně pro pohodlné využívání elektromobilů je tato technologie nutností.
PL: Neznamená to, že rychlonabíječky ve městě nestavíme. Stavíme ale v nižším počtu. Zajímavým projektem je například dobíjecí hub v Čakovicích u Lidlu s 300kW ultra rychlou dobíječkou nebo dobíjecí hub s bateriovým úložištěm na Praze 11.
Rezidentních nabíječek stavíme ještě mnohem víc… Jsou to wallboxy na trafostanicích, pilířové stanice přímo na ulici a v neposlední straně osazujeme i dobíjecí lampy, kterých bude v listopadu už osmnáct.
Která PRE dobíjecí stanice je nejvíce využívaná?
PL: Tradičně je to rychlonabíječka v Holešovicích u Sparty. Tato nabíječka je zajímavá nejen architektonicky, ale i technologicky. Je osazená solárními panely na střeše, část elektřiny si tedy vyrábí sama z fotovoltaické elektrárny. Uvnitř té stanice je navíc bateriové úložiště, které elektrárna nabije a pak využívá ke zvýšení výkonu.
VF: Co se týče estetického pojetí dobíjecích stanic, podepsali jsme nyní memorandum o spolupráci s hlavním městem a ŠKODA AUTO, kde se zabýváme rozvojem ultrarychlých nabíječek.
Explicitně je zde zmíněno, že se budeme zabývat i designem nabíjecích míst. Pracujeme na tom, abychom měli se Škodovkou architektonické studio, které by navrhlo Praze designový nabíjecí hub, a to by měl být standard pro další rozvoj.
Jinak aktuální informace z tohoto týdne je, že „dobíjecí jedničkou“ se prvně stala ultra rychlá dobíječka na 100. km D1, v rámci čerpací stanice OMV – Mikulášov.
Jak je u PRE budoucnost dobíjení automobilů?
VF: Chceme být dominantním dodavatelem energie pro elektromobily v Praze. Proto v nejbližší budoucnosti chceme zajistit majitelům elektromobilů nabíjení přes wallboxy. V 85 % případů totiž využívají majitelé elektromobilů domácí nabíječky.
Paralelně v blízkém budoucnu uvidíte rezidenční dobíjecí stanice ve veřejném prostoru, stejně tak jako rychlé dobíjecí huby. Chceme sem přivést standard jako je v Německu, tedy nabíjecí huby s mnoha nabíječkami a výkonem 300 kW.
Prozradíte na sebe, do jaké míry holdujete jízdě elektromobilem?
PL: Elektromobilem jezdím i po Evropě. Náš čip PRE umožňuje dobíjení díky roamingu i v zahraničí. S elektromobilem se z pohledu rychlosti vůbec neomezuji, nastavím si průměr na 130 km/h a jedu. Vyzkoušel jsem si, že na spotřebu má zásadní vliv tvar karoserie. Nejúspornější jízdu z asi 20 testovaných elektromobilů jsem zažil s modelem Mercedes EQS.
VF: Elektromobil řídím každý den. V rámci naší aplikace PREcharge jasně vidím, jak je nabíječka daleko a která je volná. Dobíjení v západní Evropě je v pohodě. Nejbizardnější ale bylo cestování s rodinou o letní dovolené Polskem, tam je na infrastruktuře páteřní nabíjecí sítě ještě mnoho práce.
Děkujeme za rozhovor.