Projekt magazínu Žena v autě.cz

Sledujte nás na:

Elektromobil: 3 PRO a 3 PROTI

Kdo se bezemisním autem svezl, zpravidla popíše první pocit za volantem jako příjemné vzrušení z akcelerace. Odmítačům elektromobility dokáže toto téma zvednout tlak a pořádně je nastartovat. Jaké jsou nejzásadnější PRO a PROTI pro bezemisní vozy?

Porotkyně Auto mého srdce 2022 u elektromobilu Hyundai Ioniq 5: foto Žena v autě.cz

ARGUMENTY „PRO“ ELEKTROMOBILY

  1. Bleskurychlé rozjezdy a snadné řízení

Schopnost akcelerace, hladká jízda a jednoduché řízení. To jsou zpravidla nejčastější důvody, proč se zejména ženám jízda elektromobilem líbí. Díky elektrickému pohonu je maximální výkon vozu připravený téměř okamžitě.

Tento fakt přispívá nejen k dobrému, až závodnímu, pocitu z řízení ale také k bezpečnosti. Potřeba bezpečně se zapojit do provozu, například se rychle z odbočovacího pruhu zařadit na dálnici, je s elektromobilem ve spojení s automatickou převodovkou mnohem snazší.

  1. Auto, kde slyšíte jen vlastní já

Tichý chod elektromobilů obecně přispívá ke zklidnění ruchu města. Stačí navštívit centrum Londýna a hned ten rozdíl uslyšíte… Během posledních let testování elektromobilů pro náš magazín Žena v autě.cz jsme se s kolegyněmi shodly na tom, že se jedná „zenová“ auta. Tichý chod elektromobilu a absence klasického zvuku motoru v kabině zmírňuje stres a neklid za volantem jako při meditaci.

  1. Žádné výfukové plyny

Podle studie Světové zdravotnické organizace způsobuje každý rok znečištění ovzduší ve světě 3 miliony předčasných úmrtí. V Evropě se podílejí skleníkové plyny v silniční dopravě na znečištění ovzduší podle Evropské agentury pro životní prostředí ze 71,7 %! Podle výpočtů expertů z Harvardovy univerzity, Univerzity v Birminghamu, Leicesteru a University College London v ČR ročně na znečištěné ovzduší zemře 25 000 lidí!

Nečoudící elektromobily jsou šetrnější k životnímu prostředí. Díky nulovým výfukovým plynům a emisím CO2 patří bezemisní auta jednoznačně do našich měst.

Parkování v modrých zónách centra zdarma nebo nulové dálniční poplatky jsou navíc příjemným benefitem. A když jsme u toho šetření… Elektromobily mají také nižší provozní náklady. Na pravidelné návštěvy v servisu související s chodem benzinového nebo naftového motoru můžete zapomenout.

PROTI ARGUMENTY

  1. Malý dojezd na jedno nabití a doba dobíjení

Ještě před pár lety byl dojezd většiny elektromobilů kolem 100-200 kilometrů. V kombinaci se zimními teplotami, kdy dojezd klesá i o polovinu, takový dojezd na jedno nabití není skutečně žádný med.

Nově uváděné elektromobily na trh už ale atakují hranici 600-700 km na jedno nabití, a to už je rozumné číslo. Z posledních průzkumů také vyplývá, že průměrný denní nájezd řidičů a řidiček je kolem 50 kilometrů. Takže by musel řidič každý den elektromobil dobíjet rozhodně nehrozí.

Stejně jako se prodlužuje vzdálenost na jedno nabití, zvyšuje se také kapacita akumulátoru a schopnost rychlodobíjení. U 75 KW rychlodobíječky dobijete nejnovější elektromobily za 30 minut na 300-400 kilometrů další jízdy.

dobijeni_foto žena v autě.cz

  1. Nízký počet nabíjecích stanic

„Mizerná infrastruktura dobíjecích stanic“, tato výtka se poslední rok začíná pomalu ale jistě otřásat v základech. Počet veřejných dobíjecích bodů, které jsou provozovány PRE, ČEZ nebo E.On, roste, a to jak ve městech, tak na páteřní síti silnic v ČR.

Podle Ministerstva průmyslu a dopravy bylo k 3. listopadu 2022 v provozu 2 653 nabíjecích bodům, z toho je 115 bodů s výkonem nad 150 kW a 18 s výkonem 350 kW. Vzhledem k počtu registrovaných elektromobilů (12 183 elektromobilů v polovině roku 2022 dle statistiky Sdružení dovozců automobilů), tak připadá na jeden dobíjecí bod 4,5 elektromobilu.

S rozmachem dobíjecích stanic stavěných provozovateli energií, ale i s trendem pořizování zvýhodněných domácích wallboxů se tento počet za poslední měsíc navýší.

  1. Vysoká cena

Ano, elektromobily jsou drahé a jejich cena zpravidla nejde pod milion korun. Pravdou také je, že cena nových aut na konvenční pohon za poslední rok stoupla. Cena elektromobilů se tak přibližuje těm na benzín nebo naftu. Například elektromobil Hyundai Kona s rozumným dojezdem pořídíte od 700 000 Kč, to je cena slušně vybavené Octavie.

Otázkou je, zda se stát v dalších letech rozhodne nákup elektromobilů pro fyzické osoby nějakým způsobem dotovat. Pro běžné občany aktuálně platí jen bonus v podobě příspěvku na pořízení a instalaci wallboxu.

Informace o cookies na této stránce

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, dále využiváme nezbytně nutné cookies k nastavení tohoto panelu a povolení dynamických Google map. Podrobnější nastavení.

Povolit vše
Zamítnout